flox

Alla inlägg under februari 2014

Av Mikaela - 17 februari 2014 10:18

Har inte visat så mycket bilder invändigt i huset nu när det är färdigställt.

Här kommer lite detaljer från olika rum.


   


     


     


     


Utvändigt

   


 


Har jag sagt det tidigare, vi stormtrivs i vårt hus!!!

Hus
Av Mikaela - 9 februari 2014 21:27

Gaahhh så trött jag blir... Skrivit ett långt inlägg och så är det plötsligt helt borta.

Orkar inte skriva om allt, så en kort sammanfattning får det bli.


En bra helg är till ända och vi har fått äran att ha Things dotter Jamie hos oss.

Roligt att få lära känna henne lite mer och Thing är lycklig om någon! Mycket spring och mycket bus, mest hela tiden!

Även Thyra är fascinerad av den "nya" hunden, som så gärna delar ut mängder av pussar till henne. Gullungar!!!


Igår träffade vi Bella/Zion. Spår, uppletande och promenad stod på schemat. Jag körde igenom alla "mina" tre. Dom löste sina uppgifter fint, dock är det ju alltid svårt att träna någon annans hund, då man inte vet hur mycekt de tränats innan och vilka kommandon de har.

Men Jamie jobbade fint ändå, klurigt med uppletande till en början men fick med sig alla föremålen till slut med lite hjälp. Spåret gjorde hon fint, hade ingen större brådska, men markerade alla apporter och tog sig runt.

Även Thing jobbade fint som fått ett 600 m spår av Bella. Spårupptag med vinkel som kändes lite svajigt men åt rätt håll, för övrigt spårade hon fint med bra drag i linan. En bra känsla!

Även den röda räven jobbade fint, men det blir nog vila från skogsjobb ett tag. Hältan gör sig påmind.


Idag har det blivit en lång skogspromenad, ca 7 km för oss tvåbenta och säkert det dubbla för de fyrbenta (dock inte Flox)!

Efter det blev det en sväng till fåren, där Thing och Jamie hjälptes åt att hålla fåren medan jag fixade lite.


En bra helg med andra ord och imorgon väntar lydnadsträning!!!


 

   

Av Mikaela - 7 februari 2014 08:38

Igår fick vi till bra pass i vallningen.

Började med fösning med lina med riktmärken, avslutade med att ställa fåren i ett hörn och Thing fick jobba nära mot fårens huvuden (som hon tycker är jobbigt).

Thing hade fint tempo och smög bakom dom. Hon känner av linan och så fort jag släpper den helt så ökar hon farten lite.

Kändes som att hon i alla fall tänkte liiite själv, att hon behöver flanka höger respektive vänster för att få dom rakt fram.

Bra känsla blev det i alla fall!

De två sista passen tränade vi delning. Började med att dela fåren mot en vägg, men eftersom det inte var några större problem för Thing så flyttade vi oss ut i mitten utan hjälpen av väggen.

Det blev lite svårare, men vi lyckades ett par gånger. Och jag tycker att Thing jobbade fint mot den gruppen vi väljer och kikar inte bak till dom andra. Kul!

Synd att vi inte filmade, hade varit kul och nyttigt för mig att se! Det får bli min läxa till nästa gång, komma i håg att filma.

Nästa pass blir en repetition av gårdagens!


Idag är det fredag! Det är bågot speciellt med fredagar fastän man är hemma hela veckorna.

Vi ska försöka få till några bra fjärr-skiften!! Heja oss, hahaha!!!

Av Mikaela - 6 februari 2014 14:35

Vår schemalagda träning försätter... Lydnad på måndagar och vallning på torsdagar. Sen blir det ett par extra pass av båda där emellan.

Känns bra att vi har exakta dagar inbokade för träning.


Lydnaden har jag varit ganska duktig på att planera och effektivisera. Känns lättare att planera lydnaden då vi har tydliga mål att uppnå. Skriver ner för varje gång, vad vi gjort och vad som är positivt och negativt.

I måndags körde vi igenom hela elitprogrammet med kommedering. Vårt sämsta moment är fjärren, skiftet stå-sitt.

Märks stor skillnad på avståndet mellan mig och Thing. Från 10 m till 15 m, det är nästan en halv hund fram, gaaahh!

Jag som avskyr finlir och pill...

Resterande moment känns fina, eller okej i alla fall. Visst finns det en del att jobba på!!

Och ja, jag ska ta mig i kragen och lägga upp en plan för dessa pill-grejer!

Konskicken har varit bra och säkra, fram tills för en vecka sen. Då jag och Bella tränade och vi körde igenom allt.

Thing var väldigt speedad och glömde allt vad kon hette... Hon ville bara spriiiiiinga!

Attityden var det ju inget fel på, het och galen. Mycket fint men också mycket fel.


Nåja... Planen ser ut som så här just nu:

* Fjärr; göra det lättare för henne och förstärka skiftet stå-sitt och likaså skiftet ligg-sitt. Belöna bakom henne med godaste godiset.

* Koner; variera belöningen, kon och vid fullföljt moment

* Inkallning; bättre förberedande signal. Variera med släta inkallningar. Belöna extra vid läggandet.

* Uppsättandet från ligg; komma ihåg att alltid använda förberedand

e signal. Belöna ordentligt varje gång.


Vallningen känns svårare att planera... Vet ju inte riktigt vad vi har för mål i år...

Det vi har tränat på hittills är ju inför IK1.

Fösning i lina, med riktmärken. Där har Thing jobbat fint, lugnt tempo. Däremot behöver hon tänka lite mer självständigt, och där är tanken att jag ska hjälpa henne så att hon vet vart hon behöver flanka så fåren kommer rakt mot riktmärket.

Sen har vi tränat delning. Där har jag gjort en lucka hos fåren och sen kallat in Thing, därefter har hon fått fösa de får som haft mest drag till de andra.

Här jobbar Thing bra, hon har inga problem att komma in till mig när jag står vid fåren. Däremot har hon svårt att enbart fokusera mot en grupp. Det har gått lite bättre när vi föst iväg den ena gruppen så att det blivit lite avstånd.

Så det är väl bara till att nöta på...



Idag säger vi stort GRATTIS till Jamie och Stella (Thing x Ralf - valpar) som fått röntgenresultat, HD A och ED ua (0)!!!

Nu är det bara att tuta och kööööra! Härligt!


I morgon kommer Jamie till oss och ska vara här till söndag, då Maja och Link är på talangläger i lydnad.

Får se vad helgen bjuder på för hundträning, troligen spår!

Ovido - Quiz & Flashcards